Verbetering verkeerslichtenregeling

23
oktober
2024
241023 - Ivalsweg (N29)

Het Agentschap Wegen en Verkeer start op woensdag 23 oktober '24 met de werken op twee kruispunten in Tienen: het kruispunt Invalsweg/Sint-Helenavest en dat van de Invalsweg/Getestraat. Op beide locaties wordt de verkeerslichtenregeling aangepast, zodat conflicten tussen voetgangers en fietsers en gemotoriseerd verkeer maximaal vermeden worden.

Vandaag zijn er op beide kruispunten nog heel wat conflicten tussen weggebruikers. Als je als fietser bv. op de Sint-Helenavest rijdt in de richting van Invalsweg, kom je in ‘conflict’ met autobestuurders die vanop de Sint-Helenavest de Invalsweg rechts indraaien (richting E40). Dat komt doordat die fietsers en automobilisten tegelijkertijd groen licht krijgen. Na de werken zullen deze conflicten verleden tijd zijn. Dat is veel veiliger voor alle weggebruikers, in het bijzonder voor voetgangers en fietsers.   

Op de drukke momenten zullen de gebruikers van het kruispunt wel langer moeten aanschuiven. Dat is vaak het geval als regelingen (maximaal) conflictvrij gemaakt worden. Als de conflicterende rijbewegingen niet meer samen groen licht krijgen, moet de groentijd herverdeeld worden zodat iedere rijbeweging zijn ‘eigen’ groentijd krijgt. Die wordt verkregen door de groentijd van een andere rijbeweging in te korten, of door de volledige cyclus van een verkeerslichtenregeling te verlengen. Het resultaat is in beide gevallen dat de weggebruikers langer moeten wachten. 

Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om de detectielussen op het kruispunt te vernieuwen. Dat zijn lussen in het wegdek waarmee een verkeerslichteninstallatie voertuigen kan detecteren. Er komen ook meer detectielussen. Dat betekent dat de detectie op het kruispunt globaal zal verbeteren: de verkeerslichteninstallatie zal beter monitoren op welke takken er hoeveel wagens staan te wachten. Het belangrijkste voordeel is dat je als automobilist op de minder drukke momenten niet meer ‘voor niets’ voor het rood licht hoeft te wachten. Als de verkeerslichteninstallatie geen verkeer detecteert op de kruisende takken, krijg je automatisch groen licht. 

Als je met de wagen aan een kruispunt komt, is het belangrijk dat je tot net voor de stopstreep rijdt. Als je op meters afstand van de stopstreep stopt, kan de detectielus je niet ‘zien’. En dan blijft het licht op rood staan.

Momenteel zijn de oversteekplaatsen nog ingericht voor één rijrichting. Na de werken zal je als fietser op het kruispunt van de Sint-Helenavest/Groenstraat op alle oversteekplaatsen in de twee rijrichtingen kunnen oversteken. Dat zal na de werken veilig kunnen, doordat de verkeerslichten nu conflictvrij geregeld zijn.

Tijdens de werken zal er hinder zijn voor alle weggebruikers. Voetgangers zullen in bepaalde fasen moeten omlopen, fietsers zullen af en toe moeten afstappen en te voet gaan, en automobilisten zullen ten slotte wat langer moeten aanschuiven aan het kruispunt.

Volgens de huidige planning zijn de werken begin 2025 klaar.