Reispas
Wanneer je naar het buitenland op reis gaat, heb je naargelang de reisbestemming een elektronische identiteitskaart of een reispas/paspoort en eventueel een visum nodig.
Een elektronische identiteitskaart volstaat voor landen van de EU en een aantal verre landen die toeristische trekpleisters zijn. Voor andere landen heb je een reispas/paspoort nodig. Op de website van de FOD Buitenlandse zaken vind je meer informatie.
De paspoorten zijn voorzien van een chip. Bij de aanvraag worden de vingerafdrukken geregistreerd (biometrie). Hiemee voldoet de stad aan de Europese wetgeving die tot doel heeft identiteitsfraude te voorkomen.
Belgen die in België wonen, vragen hun internationaal paspoort aan bij het gemeentebestuur van hun woonplaats. Belgen in het buitenland vragen hun paspoort aan in de gemeente waar ze laatst waren ingeschreven.
Erkende vluchtelingen en staatlozen kunnen vanaf 01 januari '18 terecht in het gemeentehuis van hun woonplaats om een reispaspoort aan te vragen. Niet-Belgen die geen reispas op het consulaat of ambassade van hun thuisland kunnen aanvragen, vragen toelating tot aanvraag van een paspoort via paspoort@diplobel.fed.be.
Procedure
Voor de aanvraag van een reispas dien je een afspraak te maken bij de dienst burgerzaken. Jongeren onder de 18 jaar moeten één van hun ouders meebrengen. Voor minderjarigen is immers een handtekening van één van de ouders vereist.
Eens je reispas klaar is, kan je deze komen afhalen aan de snelbalie in het stadhuis. Hiervoor heb je geen afspraak nodig.
De afleveringstermijn voor een normale procedure is zes werkdagen. Indien je sneller over een paspoort wil beschikken, kan je gebruikmaken van de spoedprocedure. De wachttijd bedraagt dan 1 werkdag (aanvraag moet voor 15.00 uur gebeuren).
De superdringende procedure (4,5 uur) is enkel mogelijk voor erkende vluchtelingen, staatlozen en Belgische inwoners die in het bevolkingsregister van Tienen zijn ingeschreven. Opgelet! Een reispas in superdringende procedure die je aanvroeg vóór 15.30 uur, kan je 4,5 uur later afhalen in Brussel. Indien de aanvraag na 15.30 uur gebeurde, kan je de reispas de volgende werkdag in Brussel afhalen.
Het paspoort is vijf jaar geldig voor minderjarigen, zeven jaar voor volwassenen en twee jaar voor niet-Belgen.
Meebrengen
- Identiteitskaart
- Je oud paspoort indien je er een hebt
- 1 recente kleurenpasfoto met witte achtergrond. Belangrijk is dat de betreffende persoon met een gesloten mond gefotografeerd werd. Je vindt meer info over de kwaliteitseisen van deze foto op www.tienen.be/voorschriften-pasfoto. In het stadhuis is een fotocabine aanwezig (niet geschikt voor kinderen jonger dan 3 jaar).
Bedrag
Voor de normale procedure:
- Belgen
- volwassenen: 95 euro
- minderjarigen: 65 euro
- Niet-Belgen
- volwassenen: 91 euro
- minderjarigen: 71 euro
Voor de spoedprocedure:
- Belgen
- volwassenen: 270 euro
- minderjarigen: 240 euro
- Niet-Belgen
- volwassenen: 260 euro
- minderjarigen: 240 euro
Superdringende procedure:
- Belgen
- volwassenen: 330 euro
- minderjarigen: 300 euro
- Niet-Belgen
- volwassenen: 320 euro
- minderjarigen: 300 euro
Uitzonderingen
64 bladzijden paspoort (frequente reiziger)
Wie zeer veel reist naar verschillende bestemmingen waar telkens weer een ander visum voor nodig is, komt met zijn huidig paspoort niet lang genoeg toe. Daarom kunnen deze reizigers zich een dik paspoort aanschaffen. Het boekje telt 64 pagina’s i.p.v. 32 pagina’s en is enkel verkrijgbaar in spoedprocedure.
Tweede reispas
Via een schriftelijke, gemotiveerde en ondertekende aanvraag gericht aan de dienst burgerzaken kan je een tweede reispaspoort bekomen. Indien het tweede paspoort nodig is voor je beroep moet de aanvraag en motivatie uitgaan van je werkgever.
Een tweede paspoort laat bijvoorbeeld toe:
- te reizen met een paspoort terwijl het andere paspoort wordt gebruikt voor de aanvraag van visa bij een ambassade of consulaat van een ander land;
- om tegelijk visa bij ambassades van verschillende landen aan te vragen;
- het ene paspoort te gebruiken voor de in- en uitreisstempels voor landen die een paspoort, maar geen visa eisen, en het andere voor inreis- en verblijfsvisa;
- te reizen naar een land dat het niet apprecieert dat visa en stempels in het eerste paspoort aantonen dat een ander land, waarmee het op gespannen voet leeft, werd bezocht.
De geldigheid van de tweede reispas is niet afhankelijk van het andere paspoort. Wie twee paspoorten heeft, moet erop letten met hezelfde paspoort hetzelfde land in en uit te reizen.
Humanitair paspoort
Om humanitaire, dringende en bewezen redenen (bv. ernstig ongeval in het buitenland waarbij een naast familielid betrokken is, opname van een naast familielid in een ziekenhuis omwille van ernstige reden, verdwijning of overlijden van een naast familielid in het buitenland) waarbij een dringende afreis nodig en mogelijk is, kan het gebeuren dat snelle afgifte van een reispas nodig is.
Om aan aanvragen van die aard te kunnen tegemoetkomen, heeft de FOD Buitenlandse Zaken een voorlopig paspoort ontworpen dat enkel door de FOD Buitenlandse Zaken zelf wordt afgegeven. Het voorlopig paspoort heeft maar een geldigheidsduur van 6 maanden.
De aanvraag dient tijdens de kantooruren te gebeuren bij de Dienst Paspoorten van de FOD Buitenlandse Zaken. Buiten de kantooruren wordt het voorlopig paspoort afgegeven door de wachtdienst van Buitenlandse Zaken. Beide zijn telefonisch bereikbaar via het algemeen nummer 02 501 81 11.
Contact
-
Bevolking
Stadhuis
Grote Markt 27
3300 Tienen- Tel 016 24 73 24
- bevolking@tienen.be
- http://www.tienen.be
Openingsuren
- Vandaag gesloten
- Morgen open van 08.30 tot 12.30 uur, van 13.30 tot 19.00 uur
Volg ons op