Labo's
Het Tiens OnderwijsNetwerk (TON) werkt met diverse labo's waarin thema’s en vraagstukken worden onderzocht en aangepakt. Deze labo's variëren in looptijd en richten zich op actiegericht onderzoek, uitwisseling en experimenten. De thema’s zijn gebaseerd op waardevolle input vanuit focusgroepen en overlegmomenten met onderwijs- en welzijnspartners, en reflecteren de uitdagingen en kansen binnen het Tiense onderwijsveld. TON ging in het voorjaar van 2023 officieel van start. Ondertussen zijn er vier actieve labo’s.
1. Beleven
Dit labo focust op de samenwerking tussen de afdeling beleven en de onderwijsinstanties, met als doel een brede cultuurparticipatie onder scholieren te bevorderen. Activiteiten zoals theatervoorstellingen, bibliotheekbezoeken, schoolzwemmen en museumuitstappen worden binnen dit labo gecoördineerd en op elkaar afgestemd.
2. Diversiteit
Diversiteit is een thema met een brede waaier aan uitdagingen zoals kinderarmoede, ouderbetrokkenheid, e-inclusie, taalbevordering, mentaal welzijn, ... Het labo omvat momenteel drie actiegroepen:
- Ouderbetrokkenheid: Deze groep buigt zich over allerlei vraagstukken rond ouderbetrokkenheid. De actiegroep organiseerde in het schooljaar 2023 - 2024 een inspiratiedag voor zorgcoördinatoren rond ‘good parenting’ en ‘teaching@home’. Voor het schooljaar 2024 – 2025 organiseert de actiegroep een inspiratie- en terugkomdag rond ‘drempels’ voor zorgcoördinatoren, leerkrachten en directies.
- Jonge nieuwkomers: De focus van deze groep ligt op de inclusie van jonge nieuwkomers in Tienen en onderzoekt thema’s zoals vroegtijdige schooluitval en het bevorderen van mentaal welbevinden.
- Overgang BaO naar SO: Het doel van de actiegroep is leerlingen, ouders en partners beter te informeren over de overgang van basis- naar secundair onderwijs. De actiegroep organiseerde in het schooljaar 2023 - 2024 onder andere een infosessie voor partners die bij gezinnen aan huis komen alsook een infosessie voor ouders in samenwerking met brugfiguur Rasha in Tienen.
3. Samenwerking en afstemming tussen welzijn en onderwijs
Dit labo richt zich op een hechtere samenwerking tussen scholen en welzijnspartners, met als doel de kansen voor jongeren te vergroten. Twee actiegroepen werken hieraan:
Sociale kaart: Samen met alle betrokken partners werkt deze groep aan een up-to-date, toegankelijke sociale kaart van Tienen.
Bekendmakingen: Deze groep onderzoekt hoe jongeren het best worden geïnformeerd over het aanbod aan initiatieven waar zij terecht kunnen (JAC, CAW, Overkop, team kind en jeugd…) en coördineert onder andere schoolbezoeken voor een betere afstemming.
4. Kinderen en jongeren
In dit labo krijgen kinderen en jongeren uit Tienen de ruimte om hun stem te laten horen en actief mee te denken over thema’s die hen aangaan. Hun ideeën en meningen zijn van grote waarde, en TON zet in op een inclusieve aanpak die hun betrokkenheid stimuleert en hun burgerschapscompetenties versterkt. Belangrijke onderdelen binnen dit labo zijn:
- KRAS-project: Dit project biedt jongeren uit de derde graad van het secundair onderwijs de kans om deel te nemen aan een rollenspel- en debatreeks rond het thema "mensenrechten" in het schooljaar 2024-2025. De jongeren verdiepen zich in mondiale vraagstukken door rollen aan te nemen van politieke partijen, belangengroepen en de pers. Zo leren ze verschillende perspectieven kennen en oefenen ze de kunst van het debatteren. Uiteindelijk presenteren ze hun beleidsvoorstellen aan politici op lokaal, nationaal en internationaal niveau.
- Inspraaktraject voor 10-jarigen: Dit traject stimuleert 10-jarige kinderen om na te denken over hun stad en wat voor hen belangrijk is. Via gesprekken en activiteiten ontdekken zij hun rechten, leren ze hun mening te verwoorden en ervaren ze hoe ze kunnen bijdragen aan thema’s die voor hen van belang zijn.