Martine - Diensthoofd integrale veiligheid en vergunningen
Ik heb het grote geluk te mogen werken met een topteam.
Martine werkt al 31 jaar voor de stad Tienen. Ze startte als preventiewerker en staat nu aan het hoofd van de dienst integrale veiligheid en vergunningen.
Wat doet de dienst integrale veiligheid en vergunningen?
Het takenpakket van de dienst is heel breed, maar alle deeltjes overlappen wel. Het gaat over het voorkomen en bestrijden van overlast door zwerfvuil en sluikstort, het in goede banen leiden van de inname van het openbaar domein door het afleveren van vergunningen, het anticiperen op een ramp of crisis, het zo goed mogelijk kunnen beheersen van een noodsituatie, en het aanpakken van criminaliteit.
Concreet werken wij rond vijf clusters:
- Noodplanning en crisisbeheer
- Beheer van het centraal meldpunt
- Preventie van criminaliteit en overlast
- Uitvoering van het vergunningenbeleid
- Handhaving en toezicht
Onze dienst is eigenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een integraal en geïntegreerd beleid om overlast en onveiligheid aan te pakken. Met ‘integraal’ bedoelen we dat ons beleid alle aspecten omvat: van preventie tot interventie en handhaving. ‘Geïntegreerd’ betekent dan weer dat we dat beleid zien binnen het grote geheel van de Tiense samenleving, in samenwerking met heel wat andere diensten, instanties en organisaties.
De laatste jaren hebben we bijvoorbeeld heel wat reglementen ontwikkeld, omdat we geloven dat je veel problemen kan voorkomen als de spelregels duidelijk zijn. Een mooi voorbeeld is het reglement voor handcarwashes. We hadden gemerkt dat in die sector veel problemen waren, zoals illegale tewerkstelling en slechte, onveilige werkomstandigheden. Dikwijls kon je als klant heel goedkoop terecht bij zo’n handcarwash, wat dan weer zorgde voor oneerlijke concurrentie voor zaken die wél alles volgens de regels doen. Daarom hebben wij een politiereglement ontwikkeld dat o.a. de voorwaarden van een vestigingstoelating voor een handcarwash regelt.
Met die nieuwe reglementen en ons vergunningenbeleid zijn we volgens mij in ons deel van de provincie koploper op vlak van bestuurlijke handhaving.
In ons deel van de provincie zijn wij koploper op vlak van bestuurlijke handhaving.
Wat houdt jouw job als diensthoofd in?
Ik sta in voor de dagelijkse leiding van de dienst. Dat betekent dat mijn rol erin bestaat om mijn medewerkers te coachen bij hun opdrachten. Op dit moment bestaat het team uit 13 medewerkers: 1 preventiewerker, 1 noodplanningscoördinator, 4 administratieve krachten, 4 gemeenschapswacht-vaststellers en 3 gemeenschapswachten. Al moet ik zeggen dat die ‘preventiewerker’ wel méér doet dan die functietitel doet vermoeden. Die collega is mijn ‘sparring partner’ en rechterhand.
Ik heb het grote geluk te mogen werken met een topteam. De medewerkers zijn stuk voor stuk heel bekwaam en altijd bereid om constructief mee te denken. Ze functioneren hoe langer hoe meer als een (h)echt team. De samenwerking met hen heeft mij letterlijk de energie gegeven om er meer dan 31 jaar voluit voor te gaan.
Daarnaast sta je als diensthoofd in voor de ontwikkeling en uitvoering van nieuwe projecten in het kader van het veiligheidsbeleid. Netwerking is daarbij heel belangrijk. Je kan binnen deze dienst namelijk geen projecten tot een goed einde brengen zonder de medewerking van heel veel interne en externe actoren zoals politie, brandweer, hulpverlening, sociale organisaties, scholen, inspectiediensten, …
Tot slot is het in mijn job heel belangrijk om vlot je weg te kunnen vinden in wetten en decreten zodat je die kan vertalen naar de taken op de werkvloer en kan voorkomen dat je vastloopt in procedurefouten.
Wat maakt werken voor een lokaal bestuur leuk?
Werken voor een lokaal bestuur, en in het bijzonder voor de stad Tienen, doe ik uit de overtuiging dat ik als eenvoudige ambtenaar een positieve bijdrage kan leveren aan de Tiense samenleving. Ik wil mee bouwen aan een aangename, gezellige stad.
Voor de stad Tienen als organisatie heb ik me ook altijd 200% ingezet. Ik heb de kans gekregen om aan heel veel projecten te werken en ik heb altijd mee gestreden voor de uitbouw van een optimale dienstverlening aan de bevolking.
Is dat allemaal gerealiseerd? Is het werk af? Nee, bijlange niet. Dat zal altijd een “work in progress” blijven. Maar ik kan wel zeggen dat ik zowel de stad als de organisatie in positieve zin heb zien evolueren. Er is veel gerenoveerd in de stad, onze Grote Markt ziet er nu bijvoorbeeld prachtig uit, en ook als organisatie hebben we niet stil gestaan.
Ik heb zowel de stad als de organisatie in positieve zin zien evolueren.
Hoe zie jij de toekomst voor jouw dienst?
Wie weet wat de toekomst brengt? We staan dicht bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Ik vermoed dat bijna elke partij het thema veiligheid hoog op de agenda zal plaatsen. Maar welke aspecten dan de focus zullen krijgen, blijft nog de vraag.
In onze dienst zal er in de toekomst nog sterk ingezet moeten worden op digitalisering en op de aanpak van de bestuurlijke handhaving. Wat digitalisering betreft, hoop ik dat er nog meer verbindingen zullen worden gelegd tussen programma’s waarmee de medewerkers dagelijks werken om informatie op te vragen of door te geven. En volgens mij zal er met de tools die ter beschikking komen, nog veel meer mogelijk zijn op vlak van het voorkomen van criminaliteit.
Ook zin in een job bij de stad Tienen? Raadpleeg onze vacatures op www.tienen.be/vacatures.